zaterdag 8 oktober 2016

Pak je huis op en ga wandelen.....

Een uitdrukking die ik toch wel in Nederland heb gehoord.
Je zou dan eerder denken aan een slak die zijn huisje op zijn kleine ruggetje meedraagt.

In Gällivare, 90 km ten noorden van Jokkmokk is het echter een ander verhaal.
Een stad, waarbij de mijnbouw al jaren voorop staat. Een stad die letterlijk nu verhuist gaat worden om ook in de toekomst de mijnbouw in stand te kunnen houden.

Al jaren is deze planning aan de gang, ik kan me niet eens een voorstelling maken van de organisatie die daarbij komt kijken. Wel komt er een gevoel van weemoed bij me op als ik de eerste beelden via internet en facebook zie verschijnen waarbij daadwerkelijk de eerste gebouwen en huizen rollend door de straten van Gällivare gaan. Een plek waar je al jaren hebt gewoond, vaak een plek waar generaties lang families hebben gewoond. Het blijft een bijzondere ervaring en vooral een bizar gezicht als je deze beelden ziet.
Voor wie Facebook heeft, daar staan meerdere filmpjes op.










Geen opmerkingen: