dinsdag 11 februari 2014

Jokkmokk Vintermarknad 2014


Eindelijk is het dan zover. De maand waar heel Jokkmokk naar uitgekeken heeft. Zoniet wij dan wel onze gasten. Februari is de maand van HET evenement van het jaar. De wintermarkt.  Via internet straks veel
foto´s en filmpjes te zien. Alles en iedereen die maar een bed verhuurt doet goede zaken en heel Jokkmokk en omgeving zit dan ook gezellig vol met vele toeristen uit vele landen. Ook wij zitten lekker weer vol. Tot nu toe gelukkig alleen maar positieve geluiden.

Alles lekker voorbereid, welkomstkaart t.a.v. de personen op tafel, kaarsjes, folders. Beddengoed. Heerlijk om te doen. Alles om de gasten op het moment supreme lekker relaxed te kunnen ontvangen en ze ook de aandacht te kunnen geven als ze die willen. Een aantal gasten kennen we, extra leuk!
Anderen komen ook voor de zoveelste keer, leuk om te leren kennen en te zorgen dat ze terug willen blijven komen!

Dik van te voren begint de voorbereiding in Jokkmokk. Alle sneeuw en dat is heel wat wordt verwijderd van de straten. Tractoren en vrachtwagens rijden af en aan om de marktkramen straks voldoende plaats te kunnen bieden. IJs of sneeuw sculpturen worden gemaakt. De toeristen druppelen Jokkmokk binnen. De telefoon staat niet stil of we nog een stuga hebben net als de mail. Daarnaast vliegen de kaasbestellingen ons om de oren. Oftewel we vervelen ons echt niet!

























Zondag, 2 februari.
De eerste gasten komen aan in de stuga´s.
De opening van de Historische Markt.  In Gamla Kyrkan is eerst een kerkdienst waarna er een fakkeloptocht gaat naar het Hembygdsgård. Er is nog een gelegenheid voor fika, koffie met iets lekkers, er wordt gezongen, verhalen verteld. Jaap krijgt een bericht dat hij ´s nachts kan sneeuwschuiven. Dus vroeg erin, wekker gaat voor hem om 02.00 uur!



















Maandag, 3 februari.
Kaasbestelling weggebracht, een snelle boodschap, veel mail en telefoon. Veel boekingen ook voor de komende weken, wiehaa! Nog meer gasten, oftewel weer VIPS. De ouders van Hanz zijn aangeland. Voor Wil staat een spark klaar zodat ze lekker veilig kan lopen. Er wordt ook nog een poging tot vliegen gedaan...Nog een rustig uurtje thuis voor de grote drukte echt begint.





Dinsdag 4 februari.
Beetje voorbereiden nog in de laatste stuga´s die nog aan moeten komen. Wat laatste was wegdraaien.
Dinsdag gaan we ook naar de historische markt. Lekker gezeten bij een vuurtje, mooie vesten gekocht. Koffie gedronken in een van de oude mooie gebouwen. Dinsdagnamiddag onze plek inrichten in Kaitumgården waar we de kaasverkoop hebben.



















Woensdag 5 februari.
De hele familie staat in de kaasmakerij kaas te snijden en te verpakken. Alle hands aan dek. Woensdagavond gaan we met zijn allen naar Café Gasskas. Na een overheerlijke elandburger kunnen we genieten van heerlijke bluesmuziek. Eindelijk spelen Hanz en Tommy Lakso in Jokkmokk. Met Hanz aan de contrabas natuurlijk. Onverwachts krijgen we 1 van de muzikanten in huis omdat we bedden te kort komen. Lekker veel drukte dus. Super muziek!

































Donderdag 6 februari.
De grote wintermarkt begint. Om 09.30 uur vullen we de koeling met kaas en om 10.00 uur staan we paraat. Alex zal de komende 3 dagen de verkoop voor ons doen. Wij lossen af voor pauzes en zijn erbij met drukkere dagen. Zelf kunnen we ook lekker over de markt struinen. Eten een rendierschotel als lunch met een tapasbordje erbij met kleine lokale gerechtjes.






















Ook Skabram kaas ligt er weer bij. Overal is verder wel iets te doen. Tentoonstellingen, veel handarbeid van echte kunstenaars. Dit jaar staat het thema rendier centraal. Muziek, films over het leven van de Sami. Het is een kleurrijk geheel.


       Zomaar wat plaatjes van de markt
 
We worden o.a. gewezen op de gevaren in het verkeer. Speciale verzekeringen kun je hiervoor afsluiten.
We genieten van het spektakel op de markt.

  


Totdat ik me omdraai en me echt rot schrik. Waar we eerst de vrolijke gekleurde optocht zien met rendieren sta ik ineens oog in oog met dit verschrikkelijke beeld. Het blijkt wederom een protestdemonstratie te zijn tegen de eventuele mijnbouwindustrie waar al maanden veel ophef over is. De beelden spreken voor zich! En dan dringt het ook pas echt tot me door wat er al maanden gaande is. Het grote gevecht tegen de mijnbouw. Nog niets is definitief, maar het grote gevaar dreigt. We hopen werkelijk dat de politiek wakker wordt!!

Med tanken full av längtan : sanna och sannolika historier med sånger












´S avonds ga ik alleen naar een concert-conference met Daniel Wikslund. Een groot contrast met de laatste foto en werkelijkheid. Ik ken de beste man niet maar ik vind het zo leuk dat ik de hele show uitzit. Is er ook een CD van...jawel en ik koop er ook 1.


Vrijdag 7 februari.
We openen de markt weer om 10.00 uur en Jaap en ik gaan dan zelf weer de buitenmarkt op.
Weer wisselen we Alex even af. Ik had een concert gepland voor die avond maar ik ben te moe.
Dus lekker thuis. Kas opmaken en proberen beetje rust te nemen. Lukt niet echt. Maar goed.





















Zaterdag 8 februari.
Na dat we de markt hebben geopend, race ik weer terug en zwaai ik de eerste gasten alweer uit.
En dan........kokerkijken. Ik voel hem aankomen, pfffffffff migraine! Gadver. Dat is echt jaren geleden. Ik duik met wat pillen op de bank en hoop dat het straks afzakt en vanaav over is, want dan gaan we naar een concert. Hanz speelt ook weer met zijn vaste speelmaten. Gelukkig zijn de huisjes die vandaag leeg komen super achtergelaten. Ik leg me er even letterlijk bij neer nu.



















De laatste avond is voorbij. Een super concert met heerlijke jazzie blues muziek.
Om 2330 duiken we ons bedje in. Jokkmokk Vintermarknad 2014 is voorbij. De straten zijn weer leeg. De kramen al opgeruimd. Vandaag ruimt iedereen de laatste dingen op en tellen we alweer af naar 2015.
Nog 2 stuga's over voor volgend jaar. De eerste boekingen zijn al weer binnen!


Maandag, the day after!
Jaap moet sneeuwschuiven..........maar er ligt zoveel sneeuw dat de zijvleugel de vrachtwagen een swieper heeft gegeven en...............jawel. In de greppel!
Omdat er heel veel sneeuw is gevallen en alle wagens en tractoren rijden is na overleg besloten dat ik hem zal halen en hem weer terug zal brengen als hij losgetrokken kan worden.
Tijdens die nogal onplezierige rit want de weg is echt slecht, kom ik onderweg een bord tegen, wegwerkzaamheden. Ben benieuwd. Na enkele meters zie ik een grote tractor. Ik twijfel geen minuut, spring uit mijn auto en geef netjes een handje. Deze jongens hebben bij ons een stuga geboekt voor een aantal weken! Zouden ze misschien..............Ja hoor. Tuurlijk. Snel bel ik de chef van Jaap, en na wat heen en weer gepraat gaat de traktor op weg naar Jaap. Inmiddels zijn er een 3 uur verstreken sinds het eerste telefoontje ´s morgens maar na een uur tijdens mijn rit is Jaap weer los! Pfffffffffffff weer met een sisser afgelopen. Eenmaal thuis wachten er weer andere dingen!
Oftewel, never a dull moment at Skabram!

En de huisjes voor Jokkmokks Wintermarkt 2015 zijn in 1 dag inmiddels al weer volgeboekt!
Jokkmokk en Skabram, the place to be!

  

Geen opmerkingen: